POLARIS

THE POWER OF PARTNERSHIP

Misvisende TV2-indslag 14. maj
TV2 Nyhederne bragte torsdag aften et indslag med pastande om, at BabySam er ejet af et udenlandsk

selskab, at BabySams ’ejer’ er beliggende i et sakaldt skattely, og at ejerformen skulle flytte indteegter
ud af landet og medvirke til, at BabySam ikke betaler skat.
Pastandene er forkerte, og indslaget var steerkt misvisende i forhold til de svar, som BabySams for-
mand forinden havde givet den pagaeldende journalist inden for en ganske kort svarfrist. De faktuelle
korrektioner af journalistens preemisser fokuserede p3, at:

e Grundpraemissen er forkert: Journalisten henviste til https://missingprofits.world/. Linket be-
skaeftiger sig med multinationale selskabers forsgg pa at minimere selskabsskatter ved at flytte
omsaetning og indtjening mellem lande. Babysam er 100% dansk. Al omsaetning foregar i Dan-
mark og al selskabsskattebetaling sker i Danmark.

e Det er danske investorer, som med 65% ejerandel kontrollerer Babysam. Det udenlandske ejer-
skab udggres af en raekke internationale investorer - hovedsageligt pensionskasser - i kapital-
fonden AAC Capital Partners via et selskab i Guernsey. At fremstille en minoritetsejer som ’'Ba-
bysams ejer’ er bade forkert og misvisende.

e Det er i sammenhangen lige sa misvisende at stemple Guernsey som et ’skattely’. Guernsey
figurerer ikke pa EU’s liste over skattely-lande. Aftalen om lgnkompensation, som et enigt Fol-
keting besluttede, og som indslaget egentlig handlede om, slar tydeligt fast, at begraensninger
i adgangen til kompensation gaelder ”virksomheder med base i skattely i henhold til EU’s ret-
ningslinjer”. For det farste er det ikke minoritetsejeren pad Guernsey, som far leankompensation,
og for det andet er Guernsey ikke et ’skattely’.

e BabySam har altid betalt dansk selskabsskat efter de til enhver tid gaeldende regler. Der er
aldrig udbetalt udbytte til ejerne, og ejerstrukturen er ikke etableret med henblik pa at undga
at betale hverken selskabsskat eller udbytteskat.

e Det fremgadr i avrigt klart og tydeligt af de reviderede regnskaber, at BabySam i en arraekke
var i krise, og at ejerkredsen har bakket finansielt op for - med succes - at bringe virksomheden
i god gaenge.

Oplysningerne blev som naevnt leveret til journalisten med en venlig anmodning ikke at omtale Baby-
Sam i den planlagte historie i lyset af praeciseringerne af journalistens forkerte praeamisser om ejerfor-
hold, skattely samt hans uklare gisninger om ”virksomhedsskat” og overfarsel af omsaetning. BabySam
harte intet fra journalisten, men matte konstatere, at selskabet ikke desto mindre i TV2’s 19-nyheder
fik lov til at spille en hovedrolle i et kulgrt indslag, der byggede pa de forkerte pramisser, som for-
manden venligt og serigst havde prgvet at korrigere.

Polaris blev ikke naevnt i journalistens oplaeg eller indslag, hvilket 0gsa ville veere helt uhgrt, eftersom
Polaris altid har opereret 100% onshore i Danmark.

For eventuelle spergsmal, kontakt venligst Managing Partner Jan Johan Kuhl.

Malmgagade 3 * DK-2100 Copenhagen * Tel (+45) 3526 3574 * polaris@polarisequity.dk 1


https://missingprofits.world/

